Kauno fotografijos galerijoje pristatyta nauja paroda „Legendiniai Žalgirio vyrai“ 0

Vaida Milkova, „Kauno diena“

Krepšinio aistros įžengė ir į Kauno fotografijos galeriją: antradienį duris atvėrė fotomenininkų Romualdo Požerskio ir Romualdo Rakausko fotografijų paroda „Legendiniai Žalgirio vyrai“.

Paruošė dirvą Sąjūdžiui

60 ir 70 metų jubiliejus vasarą atšventę fotomenininkai sugrįžta prie bendro kūrybos etapo: tarsi susitarę abu fotomenininkai garsiąją Kauno krepšinio komandą fotografavo 1985–1988 m., vadinamaisiais „Žalgirio“ auksiniais laikais, kai kauniečiai tapo SSRS vyrų krepšinio čempionatų aukso ir sidabro medalininkais, iškovojo Tarpžemyninę Williamo Joneso taurę.

„Fotografuoti „Žalgirį„ buvo taip pat smagu kaip ir „Pavasario mergaites“, – legendines „Žalgirio“ kovas krepšinio aikštelėje R.Rakauskas palygino su aktų fotografija. – Krepšinio kovos tuomet buvo ne tik sportas – tai žadino ir lietuvių tautines ambicijas. Ne veltui sakoma, kad dirvą Sąjūdžiui ir lietuvių tautiniam atgimimui paruošė „Žalgirio“ ir Maskvos centrinio armijos sporto klubo (CSKA) kovos.“

Laukdavo lemiamo momento

R.Požerskis, fotografuoti kauniečių ir maskviečių kovų vykdavęs į Rusijos sostinę, prisimena, kad nemažą dalį sirgalių tokiose rungtynėse sudarydavo lietuviai.

„Važiuodavau vadinamaisiais specialiais sirgalių traukiniais. Per naktį būdavo traukiamos dainos – nuvažiuodavau po bemiegės nakties. Į areną būdavo einama būriu, su dainomis, išskleistomis „Žalgirio“ vėliavomis. Prie Maskvos arenos, kur vykdavo rungtynės, lietuvius pasitikdavo maskviečiai, dažnai kildavo muštynės“, – pasakojo R.Požerskis. Fotomenininkui įstrigo, kad „Žalgiriui“ žaidžiant geriau nei CSKA, kauniečius imdavo palaikyti ir dalis Maskvos sirgalių.

Nacionalinės premijos laureatai, fotografuodami kur kas paprastesniais nei šiuolaikiniai analoginiais fotoaparatais, sugebėdavo nė kiek ne prasčiau nei dabar įamžinti greitai besikeičiančius esminius varžybų momentus.

„Dabar fotografuodami skaitmeniniais fotoaparatais net ir profesionalai iš karto pasižiūri: pavyko kadras ar ne. Mes, dirbdami su juostiniais fotoaparatais, tokios galimybės neturėjome. Laukdavome lemiamo momento, tam tikros kulminacijos, ir tik tada spausdavome mygtuką“, – pastebėjo R.Rakauskas.

Dievai buitinėse situacijose

Kova krepšinio aikštelėje sudaro mažąją dalį „Legendinių Žalgirio vyrų“ – parodos ir albumo – fotografijų. Pripažinti fotomenininkai tuomečio „Žalgirio“ branduolį – Arvydą Sabonį, Valdemarą Chomičių, Rimą Kurtinaitį, Sergejų Jovaišą, Algirdą Brazį, Gintarą Krapiką – siekė įamžinti prieš ir po rungtynių, treniruotėse, besigydančius traumas, šventėse, namuose, su šeimos nariais, atliekančius paprastus buities darbus.

Šios fotografijos tapo socialinių, ekonominių pokyčių metraštininkais: jose krepšininkai sėda prie „Žigulių“ vairo, skuta bulves, gyvena unifikuotuose sovietmečio interjeruose.

„Tiesą sakant, mane, kaip menininką, ne ypač domino varžybų kadrai, kurie iš esmės yra panašūs. Labiau traukė parodyti „Žalgirio“ vyrus tokius, kokie jie yra už krepšinio aikštelės ribų. Juk tai, kad jie gerai žaidžia krepšinį, žinojo visi, o tai, kad, pavyzdžiui, A.Sabonis moka kelis akordus akordeonu išspausti arba R.Kurtinaitis priskuta bulvių blynams, buvo nauja. Mes fotografavome ne krepšininkus, bet tuomečius dievus. Visiems buvo įdomu sužinoti, ar tas dievas valgo, myli, turi šeimą“, – užsiminė R.Rakauskas, „Žalgirio“ vyrus fotografavęs anuomet labai populiaraus kultūros mėnraščio „Nemunas“ užsakymu.

Fotoparoda bus pratęsta Laisvės alėjoje: didelio formato R.Požerskio ir R.Rakausko kūriniai puikuosis pagrindinės miesto pėsčiųjų gatvės vitrinose.

Kas: paroda „Legendiniai Žalgirio vyrai“.

Kur: Kauno fotografijos galerijoje (Vilniaus g. 2).

Kada: parodos atidarymas – rugsėjo 13 d. 17 val. Paroda veiks iki rugsėjo 30 d. Renginyje bus pristatytas to paties pavadinimo fotografijų albumas.

Komentarai